Friday, October 11, 2013

Projek Restorasi Komik Pendekar Laut

Tetiba tergerak hati nak baca komik ni balik dan memang pun, komik Pendekar Laut adalah komik yang aku paling suka, selepas Dewata Raya :)

Tapi cari punya cari... dapat la satu sumber.

Belang Tarung Bro!
Yang malangnya... kualiti agak kureng memuaskan. Itu tak kira betapa frustnya aku nak kena klik popup dan kena paksa tengok iklan yang bersepah. (Nanti kena contact owner website ni lah, bagi consultation sket ngeh ngeh).

Atas dasar kasih sayang yang mendalam kat Pendekar Laut ni, aku dengan terlebih rajinnya, 'restore' salah satu hasil scan komik asal.

Aku campak kan dua gambar (sebelum dan selepas) di bawah. What do you guys think?

Sebelum & Selepas

Klik pada gambar kalau nak tengok imej saiz sebenar.


Apa yang aku buat adalah:
  1. Tegakkan gambar
  2. Buang noda-noda dan kotoran yang macam air kopi tu
  3. Terangkan gambar
  4. Tajamkan gambar
  5. Letak watermark

Update:

Rasa putih dia tak berapa putih... so bukak photoshop balik dan..
  1. Adjust exposure (+0.6)
  2. Adjust saturation (20)
 
Kiri: Sebelum........... Kanan: Selepas

Ada bagus? Should I persue this project?

0 comments:

Post a Comment