Friday, October 10, 2014

Sembunyikan Entri Peribadi dari Homepage Blog

Macam yang korang perasan, dalam blog ni ada juga entri yang aku merapu dan merepet kan. Orang kata, just let the steam off.

Ada juga entri yang aku tulis untuk stimulate/ransang otak aku keluarkan idea-idea baru. Jadi, entri-entri tu agak meleret dan mungkin kurang sesuai dibaca oleh pembaca umum (hehehe). Tapi kalau aku baca balik, aku mungkin dapat generate more ideas.



Jadi, aku rasa mungkin entri-entri tu tak patut terpapar di homepage blog ni kan. Kalau nak baca, boleh tengok di Arkib atau pun tekan label (tag) Pendapat.

Masalahnya, Blogger by default akan paparkan entri mengikut kronologi. Meaning, entri yang diterbitkan lebih terkini akan duduk di atas.

Kalau di WordPress, aku boleh setkan entri yang berlabel apa yang akan dipaparkan di Homepage blog. Let say, aku nak entri tutorial je yang memenuhi hompeage, maka entri-entri pendapat dan personal tak akan muncul di homepage.

Malah di WordPress, aku boleh set entri yang mana boleh dibaca oleh awam dan entri yang mana hanya boleh dibaca oleh aku sendiri (private entries). Tak boleh buat macam ni di Blogger. Blogger hanya bagi kita set the whole blog is private or public. Tak boleh hybrid.

Allright, enough with this Blogger vs. Wordpress rant, let solve the problem:
How to hide certain entries from appearing in Blogger homepage?
Ada dua cara. Cara yang pertama cara yang paling simple tapi kurang ideal. Cara yang kedua pula lebih ideal tapi memerlukan kita godek HTML code Blogger kita.

Cara Pertama - Simple

Super duper simple.

Oleh sebab Blogger paparkan entri di homepage mengikut kronologi DAN Blogger izinkan kita tukar tarikh terbitan, kita boleh manipulate benda ni dengan set kan tarikh terbitang (schedule publishing date) ke tarikh ke belakang.

Sebagai contoh, untuk entri peribadi, aku boleh set ke 1 tahun ke belakang. Jadi entri yang ditulis pada 10 October 2014, aku akan set tarikh terbitan (shedule) nya ke 10 October 2013.

Jadi, semua entri peribadi tidak akan terpapar di homepage Blogger. Pada umum, mereka mungkin nampak entri-entri tu sebagai entri lama. Tapi pada aku yang tahu sistem anjak 1 tahun ke belakang ni, aku tahu la tarikh entri tu yang sebenar.

But still, not ideal kan. Macam leceh pun ada kalau terlupa set tarikh ke masa terdahulu.

Cara Kedua - Ideal

So kita tengok cara yang kedua ni pula. 

Cara ni lebih ideal sebab kita boleh bagi tau Blogger supaya tak paparkan entri-entri yang ada label tertentu di homepage blog (sweet, dah macam WordPress kan).

Langkah-langkahnya akan aku kongsikan dalam satu tutorial lengkap: Bagaimana Untuk Sembunyikan Entri Mengikut Label Dari Terpapar di Homepage Blogger.

Tengah dok iron out some bugs. Fuh fuh... semoga dipermudahkan. Dah siap dan flawless karang, aku share kat sini kat blog ni k :)

As of now, dah boleh sembunyikan tapi dia tak digantikan dengan entri yang berikutnya.

Contohnya, entri yang aku tak nak terpapar di homepage tu adalah entri yang ketiga, dan homepage blog ni aku set untuk paparkan 3 entri aja. Apa yg terjadi sekarang ni, entri ketiga tu memang tak muncul di homepage tapi tempat tu tidak digantikan dengan entri yang ke-4.

Mada mada dane...

0 comments:

Post a Comment